“Είναι πραγματική η πείνα σας ή συναισθηματική;” από τον Νίκο Καφετζόπουλο Κλινικό Διαιτολόγο-Διατροφολόγο και την Nutribase!

Πεινάτε πραγματικά ή είναι παιχνίδι του μυαλού? Μάθετε να διαχωρίζετε την συναισθηματική πείνα σας και να την ελέγχετε..

Συναισθηματικό φαγητό ορίζεται η πρόσληψη τροφής, σε απάντηση ψυχολογικών καταστάσεων. Εκδηλώνεται όταν ένα άτομο τρώει μεγάλες ποσότητες φαγητού, χωρίς να πεινάει και εξακολουθεί να τρώει παρότι αισθάνεται κορεσμό. Συνήθως, τρώει μόνο του, καθώς αισθάνεται ντροπή και αμηχανία και τελικά, ενοχές και απέχθεια προς τον εαυτό του. Γιατί συμβαίνει αυτό όμως;

Η κατανάλωση φαγητού, συχνά, συνδέεται με τα συναισθήματα μας. Τρώμε για να «αντιμετωπίσουμε» το άγχος και τη νευρικότητα ή να καταπνίξουμε τη στεναχώρια ή για να γιορτάσουμε, όταν είμαστε χαρούμενοι. Άλλες φορές, τρώμε από ανία ή θυμό, καθώς και λόγω χαμηλής αυτοπεποίθησης και αυτοεκτίμησης. 

Βασικός στόχος λοιπόν, δεν είναι άλλος από την αποσύνδεση του φαγητού με την εκάστοτε συναισθηματική κατάσταση. Δεν είναι κάτι εύκολο, αλλά οι παρακάτω στρατηγικές μπορούν να βρουν εφαρμογή στην καθημερινότητα και να βοηθήσουν στην επίτευξη αυτού του στόχου.

imerologio-diaitas

 Κρατήστε ημερολόγιο διατροφής. Όταν καταγράφετε τι τρώτε, πόσο τρώτε, τι ώρα τρώτε αλλά και τι αισθάνεστε όταν το τρώτε μπορείτε να βγάλετε συμπεράσματα για το πότε εμφανίζεται κρίσεις υπερφαγίας έτσι  ώστε να τις αντιμετωπίσετε. 

 

• Διαχωρίστε τη βιολογική πείνα από τη συναισθηματική. Προσπαθήστε να ξεχωρίσετε στο μυαλό σας τις φορές που τρώτε επειδή πεινάτε πραγματικά και τις φορές που τρώτε για άλλους λόγους.

Η συναισθηματική πείνα και η βιολογική πείνα διαφέρουν σε αρκετά σημεία. Ο πίνακας που ακολουθεί βοηθάει στο διαχωρισμό τους. 

 

 ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΙΚΗ ΠΕΙΝΑΒΙΟΛΟΓΙΚΗ ΠΕΙΝΑ
ΤΡΟΠΟΣ ΕΜΦΑΝΙΣΗΣΗ συναισθηματική πείνα εμφανίζεται ξαφνικά.Η βιολογική πείνα εμφανίζεται σταδιακά.
ΕΙΔΟΣ ΤΡΟΦΩΝΟι επιθυμητές τροφές είναι συγκεκριμένες, συνήθως πλούσιες σε θερμίδες και φτωχές σε θρεπτική αξία όπως γλυκά, πίτσα, πατατάκια κτλΣτη βιολογική πείνα υπάρχουν μεν προτιμήσεις, όμως οι διατροφικές επιλογές είναι πολλαπλές και από όλες τις ομάδες τροφίμων.
ΔΥΝΑΤΟΤΗΤΑ ΑΝΑΜΟΝΗΣΕίναι άμεση και επιτακτική η ανάγκη για ικανοποίησης αφού λόγω της συναισθηματικής έντασης το σώμα επιζητά άμεση ανακούφιση από αυτή τη δυσάρεστη ψυχολογική κατάσταση μέσω του φαγητού.Η βιολογική πείνα παρουσιάζει μεγαλύτερη δυνατότητα αναμονής.
ΚΟΡΕΣΜΟΣΗ κατανάλωση τροφής συνεχίζεται πέραν από τον κορεσμό.Η  κατανάλωση φαγητού σταματάει με την ικανοποίηση της πείνας.
ΤΡΟΠΟΣ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗΣΑυτόματη μηχανική κατάποση φαγητού πολλές φορές και σε μεγάλες ποσότητες.Επιλεκτική κατανάλωση φαγητού.
ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΑΜετά από την κατανάλωση φαγητού το άτομο κατακλύζεται από αισθήματα ενοχών και τύψεων.Ικανοποίηση χωρίς ενοχές και τύψεις.

  

 BREAKFAST-HEALTHY

• Καταναλώστε  πρωινό καθώς επίσης μικρά και συχνά γεύματα.  Μην παραλείπετε το πρωινό γεύμα και τα ενδιάμεσα σνακ στη καθημερινότητα σας γιατί υπάρχει μεγαλύτερη πιθανότητα στο να ελέγξετε τη τάση για υπερφαγία αν είστε χορτάτος παρά αν πεινάτε διαρκώς. 

exercise-and-fun

• Βρείτε μια ευχάριστη ενασχόληση. Τι καλύτερο από τις ώρες που νιώθετε άσχημα ή ανία να ασχοληθείτε με κάτι που σας ευχαριστεί; Πηγαίνετε μια βόλτα, ακούστε την αγαπημένη σας  μουσική, ασκηθείτε ή χορέψτε.  Κάντε οτιδήποτε σας προκαλεί ευχάριστα συναισθήματα

10-Tricks-To-See-Weight-Loss-Results-That-Will-Inspire-You-09-RM-722x406

• Απομακρύνετε τους πειρασμούς. Αν είστε επιρρεπείς στο να καταναλώνετε γλυκά μην έχετε στο σπίτι. Μπορείτε να «ξεγελάσετε» τον εαυτό σας με έξυπνες λύσεις όπως κάποιο ζελέ χωρίς ζάχαρη.

smartgoals

 • Εστιάστε σε εφικτούς στόχους.  Αν ο στόχος είναι να μην φάτε ποτέ ξανά λόγων συναισθημάτων, είναι σχεδόν απίθανο να τον πραγματοποιήσετε με αποτέλεσμα να απογοητευτείτε. Ακόμη και ο πιο ισχυρός άνθρωπος, έχει στιγμές αδυναμίας. Ο πρώτος στόχος μπορεί να είναι να καταγράψετε ημερολόγιο διατροφής για μία εβδομάδα, ο δεύτερος να μην αγοράσετε τρόφιμα πλούσια σε θερμίδες και ζάχαρη και ο τρίτος να αντιμετωπίσετε τη φαινομενική σας πείνα με κάποιο χόμπι. 

• Αποδεχτείτε ότι είστε σε ένα φαύλο κύκλο. Το να τρώτε όταν δεν αισθάνεστε καλά, μπορεί άμεσα να σας «ανακουφίζει» από τα αρνητικά σας συναισθήματα, αλλά αυτό είναι παροδικό, αργότερα σας κάνει να αισθάνεστε ακόμη χειρότερα. Αποσυνδέστε τα συναισθήματα σας από την κατανάλωση φαγητού. Ζητήστε επαγγελματική βοήθεια, η σωστή καθοδήγηση και υποστήριξη είναι σημαντική για την επίλυση του προβλήματος.

http://www.nutribase.gr/articles/dietarticles/emotional-eating.html

Ίσως σας ενδιαφέρουν :



Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *